Pracownik, jeśli będzie ofiarą wypadku w trakcie pracy, czy też w drodze do pracy bądź z pracy, może liczyć na odszkodowanie z Zakładu Ubezpieczeń Społecznych lub od pracodawcy. A jak przedstawia się sytuacją z samym pracodawcą, czy również może liczyć na odszkodowanie z ZUS?
Przedsiębiorca ma obowiązek płacenia składki na ubezpieczenie wypadkowe, dzięki któremu może uzyskać odszkodowanie ze strony ZUS-u.
Przedsiębiorca prowadzący jednoosobową pozarolniczą działalność gospodarczą na terenie Rzeczpospolitej Polskiej ma w obowiązku odprowadzanie składek za siebie do Zakładu Ubezpieczeń Socjalnych. Są to składki na ubezpieczenie:
Dobrowolnym ubezpieczeniem, którego przedsiębiorca nie ma obowiązku odprowadzać, jest ubezpieczenie chorobowe, oferujące możliwość m.in. uzyskanie zasiłku chorobowego w przypadku, kiedy przedsiębiorca zachoruje.
Ubezpieczenie wypadkowe daje przedsiębiorcy pewność, że uzyska odszkodowanie, jeśli przytrafi mu się wypadek w pracy.
Płacenie składek na ubezpieczenie wypadkowe daje możliwość ubiegania się o różne świadczenia w sytuacji, w której właściciel firmy w trakcie wykonywania czynności związanych z prowadzeniem firmy ulegnie wypadkowi, który udaremni mu wykonywanie swojej pracy.
Nie w każdej sytuacji w związku z wypadkiem w pracy przedsiębiorca będzie mógł ubiegać się o odszkodowanie od ZUS, musi on spełniać odpowiednie warunki, aby mógł zostać uznanym za nieszczęśliwe zdarzenie, będące wypadkiem przy pracy.
Wypadkiem przy pracy jest zdarzenie:
Wypadek przy pracy musi prowadzić do stałego bądź długotrwałego uszczerbku na zdrowiu. Właściciel firmy również nie może sam przyczynić się do zaistniałego wypadku. Bardzo ważnym jest dla uzyskania odszkodowania z ubezpieczenia wypadkowego z ZUS, jest to, że przedsiębiorca w chwili wypadku przy pracy koniecznie musi podlegać obowiązkowemu ubezpieczeniu wypadkowemu. Najmniejsza nawet zaległość w opłacaniu składek powoduje, że odszkodowanie nie zostanie wypłacone.
Aby uzyskać odszkodowanie, konieczne będzie również złożenie wniosku o wypłatę odszkodowania, wraz z informacją o wypadku oraz z dokumentacją zdarzenia wypadku w oddziale ZUS.
W następnej kolejności ZUS wydaje decyzję odnośnie wypłaty, czy dojdzie ona do skutku, czy też nie, oraz rodzaju świadczenia i jego wysokości.